Herbata – czy ma wpływ na zdrowie i czy można przedawkować?

Jeszcze kilkanaście lat wstecz w Polskich domach uparcie rezydowała wyłącznie herbata czarna. Jednak od pewnego czasu z innych kultur powoli przeniknęły do nas inne rodzaje tego cudownego napoju. Dzięki temu mamy pobudzającą herbatę zieloną, relaksującą herbatę białą, a nawet żółtą. Do tego doszły inne gatunki, jak herbata pu-erh, oolong, rooibos i napary z ziół np. z pokrzywy, lukrecji lub mięty. Im głośniej się o nich robiło, tym bardziej badano ich pozytywny i negatywny wpływ na samopoczucie i nasze zdrowie.

Herbata zielona – zdrowy energetyk?

czarnyglinianyczajniknaherbatę

Wpływ większości herbat sprawdziłam na własnej skórze. Każda działa na swój własny sposób, w zależności od sposobu parzenia. Bardzo często zielone herbaty są gorzkie w smaku, jest to jednak wynik nieodpowiedniego jej parzenia. Wystarczy zalać ją woda o odpowiedniej temperaturze (ok. 70-80ºC) i parzyć odpowiednią ilość minut (2-3 minuty), a nie dość, że uwydatnia się jej prawdziwy smak, zmienia się jej wpływ na nasz organizm. Działa pobudzająco, ale również odprężająco. Dodatkowo jej długotrwałe spożywanie wzmacnia odporność, oczyszcza organizm z toksyn i odmładza skórę. Można eksperymentować ze smakiem, dodając np. skórkę z cytrusów, korzeń imbiru lub przyprawy.

Herbata biała – czas na relaks

Podobnie jak zielona, biała herbata jest bogata w antyoksydanty, dlatego ma działanie odmładzające i oczyszczające. Ponadto, jej wypicie relaksuje i odpręża, a nawet obniża ciśnienie krwi. To ostatnie sprzyja obniżeniu poziomu cholesterolu i poprawie kondycji serca. Niektórzy stwierdzają również jej pozytywny wpływ na stan zębów i na poprawę kolorytu skóry. Najlepiej jest ją parzyć w 85ºC przez 5-9 minut.

Herbata cesarzy – żółta

Występuje najrzadziej i najciężej jest ją dostać. Może jest to nawiązanie do tego, że kiedyś tę herbatę mógł pić jedynie cesarz i uważano, że picie tej herbaty zapewnia nieśmiertelność. Może to już przesada, ale niewątpliwie sprzyja ona poprawie trawienia i oczyszcza organizm z toksyn. Ze względu na niską zawartość kofeiny można ją pić również wieczorem. Jej relaksujące działanie z pewnością wpłynie pozytywnie na jakość snu.

Herbata czerwona czyli Pu-erh

Najważniejszym aspektem, na który każdy zwraca uwagę przy zakupie tej herbaty, jest jej działanie odchudzające. Odpowiednio parzona poprawia trawienie i oczyszcza z toksyn (dzięki wysokiemu stężeniu garbników). W przypadku tej herbaty trzeba jednak uważać, by nie spożywać jej w nadmiernych ilościach, ponieważ może powodować osłabienie kości, jako że wypłukuje wapń z organizmu. Bezpiecznie jest pić do 3 dużych kubków tej herbaty dziennie.

filiżankązherbatą

Naturalna profilaktyka

Wniosek jest prosty. Pijmy herbaty! Można dostosowywać wybór do humoru, samopoczucia czy nawet pory dnia. Oprócz posiadania różnych smaków mają pozytywny wpływ na nasze zdrowie. Wspomagają trawienie, odmładzają skórę, czasami nawet zapobiegają chorobom. Wystarczy jedynie pić ją z umiarem.